söndag 22 november 2009

Topp och tapp

Efter en lugn helg (fredag exkluderad) med mycket tid för kontemplation är det väl på sin plats med en topp- och tapplista?! För övrigt känns världen upp och ner, Everton fick stryk av United och Tottenham vann med 9-1, skruvat är ordet.

3 i topp
Work Permit: Nu är det klart! Jag har nu fått min officiella handling som gör mig (nästan) likvärdig med en thailändsk medborgare. Nu kan jag exempelvis öppna bankkonto, skaffa sjukförsäkring, köpa fordon mm.
Mitt work permit ser ut som ett pass och skall alltid finnas tillgänglig var jag än arbetar. Givetvis på kontoret och skulle jag ha ett affärsmöte på stan så bör det finnas med - blir man tillfrågad av polis- eller annan tjänsteman ska work permit kunna visas upp. Min officiella titel är General manager vilket känns som en träffande beskrivning...
Shoppa runt: Visst kan man tycka att det är jobbigt att behöva kolla runt när man ska investera i en pryl som kostar lite mer. Lägg därtill att det knappast finns informativa internetsajter som Prisjakt.nu och e-handelssajter såsom Blocket eller annan webhandel lyser med sin frånvaro. Men är det inte lite av charmen att få ta tjuren i hornen och prova på lite klassisk thaihustling!? I mitt letande efter ett Playstation 3 har jag nu (tror jag) hittat den bästa dealen, 12 500 Bath för en slim 120GB enhet. Tricket var att leta i affärer där thailändarna handlar, i detta fall i Cineplex i Ekkamai. På Emporium kostar samma enhet 26 000 Bath...
Sked: Suveränt bestick! Fr o m nu kommer jag begränsa mitt knivanvändande till köttstycken, i övrigt blir det sked och gaffel - denna kombination ger en dubbelt så många matverktyg som kan föras in i munnen jmf med kniv och gaffel-kombinationen.

3 i tapp
Myror: Om man någon gång trott att 26 våningar upp i ett höghus vore någon som helst garanti för att slippa myror, tänk om! Trots regelbunden städning och en hyfsad frekvens av besök till soprummet så har jag fått ett gäng minimyror i köket. Anticimex, var är du?
Vinterstudion: Tyvärr erbjuder inte TrueVision SVT i sitt programutbud vilket gör att jag inte har tillgång till den perfekta helg(bakis?!)underhållningen Vinterstudion. Tyvärr är inte bredbandshastigheten anpassad för streaming, vilket gör att jag helt enkelt får sluta att vara bakis - på helgerna vill säga.
På tal om vinter - Igår frös jag och idag är det lite kyligt, bara 27 grader. Hur mycket jag kommer frysa under jul- och nyårsvistelsen på svensk mark vill jag inte tänka på. Burr...
Handboll: Reaktionerna på Thierry Henrys handboll mot Irland visar ännu en gång hur inskränkta förståsigpåare och sportjournalister är. Om det inte varit Henry, i egenskap av världsstjärna, som stått för handsen, hade inte handsen bidragit till denna hype. Vidare så vimlar varje fotbollsmatch av situationer där spelare och ledare försöker påverka domarna, allt ifrån inkast-, frisparks-, masknings- samt straffsituationer. Extra patetiskt blir det när sportskribent Marcus Birro fördömer detta "fusk". Minnet hos denna Gli Azzuri-älskare verkar vara kort. För bara 3,5 år sen "fuskade sig" Italien vidare till kvartsfinal i VM genom den turneringens mest uppenbara filmning, signerad Fabio Grosso. Birro som för övrigt har Filippo Inzaghi som en av sina favoritspelare (efter Totti, han är ju Romafan), som tillsammans med Ronaldo måste varit den som dykt mest i fotbollens historia.
Förstå mig rätt - givetvis skall fusk fördömas och stävjas, jag äcklas dock av all skenhelighet. Spelarna och ledarna verkar ju inte vara villiga att göra en insats, kanske måste vi som älskar sporten helt enkelt ställa krav. Tänk er en världsomspännande "publikstrejk" tillsammans med ytterligare medel för domarna att göra sitt jobb...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar