måndag 16 november 2009

Bil

Nu blir det bilinköp snarast! På väg hem från flygplatsen där jag vinkat av mor och väninna (efter ett dygn av obesvarade samtal till Finnair...) så bevittnade jag en jäkligt nasty olycka. I en ljuskorsning ser jag hur en pickup rammar två tjejer på en moped. Såg allt annat än bra ut, ingen hade hjälm där de låg på marken, fy fasiken, hoppas att alla buddhas, Hanuman och övriga tillämpliga gudar vakar över de två.

Trafiken är minst sagt rörig i denna stad (land) och olyckor händer därav ofta. Varje dag kolar drygt 30 personer i trafiken runt om i landet. Det är ungefär lika många som dött av svininfluensan...

Nu blir det till att så långt som möjligt att undvika att vara vad trafiksskolan kallade oskyddad trafikant, och istället investera i ett eget, karossförsett, transportmedel.

2 kommentarer:

  1. Om du nu är nervös över att krocka med moped, som statistiskt sett antagligen är en mycket minimal risk t o m i Thailand, så föreslår jag mer taxiåkande istället för besväret med egen bil :-)

    SvaraRadera
  2. Bra poäng, om det inte vore så att jag blir ständigt förfrusen i taxis. Vill kunna vara ensamt ansvarig över klimatanläggningen...

    SvaraRadera