onsdag 4 november 2009

Besök och beach

Idag kommer mamma Barbro med väninna och hälsar på! Därav blir det hemgång efter lunch idag och ledigt resten av veckan. Imorgon bitti blir det avfärd till Koh Chang för lite beachliv - dagtid blir det ryggläge med näsan i några böcker (givetvis under ett skyddande parasol) samt ett och annat dopp i havet - kvällstid blir det middag på stranden bestående av nygrillade spett fulla med skaldjur, kyckling, kött och grönsaker. Rimligtvis bör dessa delikatesser sköljas ner med Chang-beer (är man på elefantön är det Chang som gäller). Livet kan vara sämre...

På tal om mat; det måste vara så att asiatisk mat är nyttigare än alla former av västerländsk dito. 50 % av thailändarna är trådsmala, 30 % är smala, 15 % är som en normalviktig västerlänning och övriga 5 % är överviktiga. Det som styrker min tes om att maten är hälsosam är att jag aldrig sett en thailändare (undantag kids) som motionerar. Lägg därtill att de i möjligaste mån undviker att promenera, utan var de än ska ta sig så är det kommunala färdmedel, moppetaxi, taxi eller bil som gäller.
Nu kanske någon av er tänker;
- "ja, ja, men de äter ju inte så mycket".
Det kan jag lova er, det stämmer inte. De äter lätt mer än vad vi gör. Är det inte frukost, lunch eller middag så är det två extra grillspett på gatan, sticky rice, en smoothie, en kall caffelatte, godis, chips, friterade fläskbitar, en extra påse strips, ett välfriterat stekt ägg, bananpannkaka eller varför inte en extra nudelsoppa innan läggdags.
Till Anna Skipper (världens äldsta 41-åring) och övriga s k GI-gurus som fördömer intagandet av jasminris och andra "kolhydratbomber" vill jag bara säga - vidga vyerna, teorin är sällan i harmoni med naturens nycker...

2 kommentarer:

  1. Hur är det med din egen vikt nuförtiden? Jag håller med dig för jag åt enbart Thai mat i 2 veckor när jag var där. Jag åt Thai till frukost och alla andra måltider dock ej pannkaka. Jag gick ner 4 kilo. Jag var aldrig hungrig. Först drack jag öl till måltiderna men det var inte så bra för figuren...när jag sedan valde vitt vin istället så gick jag ner.

    Monica C

    SvaraRadera
  2. strax under 80...detta trots ett hyfsat intagande av bira

    SvaraRadera