onsdag 28 oktober 2009

Konsten att klippa sig

Efter några "bad hairdays" tog jag igår kväll tjuren vid hornen och besökte barberaren. Jag gillar generellt inte att klippa mig, mitt stressade sinnelag anser det vara slöseri med tid och att jag dessutom måste ta av mig glasögonen kan jag inte nyttja tiden till att förkovra mig i skvallertidningarnas värld. Att klippa sig i Thailand är inte mycket bättre än i Sverige. Priserna är i och för sig mycket lägre, du kan få en klippning gjord för 150 Bath (drygt 30 spänn) men räkna då med att resultatet kan bli därefter. Det som är intressant med att klippa sig här, oavsett om du går på lågpris- eller högprisalternativet är att tiden det tar att få sitt hår stylat, utgörs till mer än hälften av hårtvätt. Igår fick jag först håret tvättat i 10-15 minuter. Då ingick 3 schamponeringar, 1 balsampåläggning samt massage av hårbotten. Inte sen mamma kollade efter löss på mellanstadiet har någon så grundligt inspekterat mina himmelsnära regioner. Tvättning utförs av person nr 1. Sen kommer frisören som efter mina noga instruktioner; "spara gärna lite på sidorna och i nacken, klipp igenom men inte kort, ta gärna hyfsat mycket på hjässan" - gör precis tvärtom. Tokkort på sidorna och i nacken men endast en centimeter kortare på toppen...
Efter klippning är det dags för tvättning igen, denna gång av person nr 3. Efter tvättning är det dags för torkning vilket görs av både person nr 3 och frisören. Frisören avslutar det hela med att styla till en moderiktig frisyr.
Sammantaget tar proceduren ca 40 minuter och jag går därifrån 800 Bath fattigare...

Om man som jag är i behov av en frisyruppdatering så är utbudet enormt. Förutom att du säkerligen hittar en kombinerad massage- och frisörsalong på i stort sett varje gata, finns det "finare" salonger i de stora varuhusen såsom Paragon, Central World och Emporium. På de stora varuhusen arbetar utbildade frisörer, dock är inte alltid engelskakunskaperna de bästa, ett bevis på detta är undertecknads erfarenheter från gårdagen.

Long live the royal family!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar