onsdag 21 oktober 2009

Dags för skräddarn

Efter dryga månaden i Bangkok börjar det bli dags att utöka garderoben. I helgen blir det besök hos någon lokal skräddare som ska få äran att kopiera mina fina västerländska skjortor med en väsentlig avvikelse från originalet - tyget ska vara av en kvalitet som andas och klarar av detta klimat. Skjortorna från Svedala lever inte i perfekt symbios med min något överviktiga överkropp och har därför en benägenhet att vara något för varma, vilket lätt leder till mindre klädsamma svettfläckar.

Förutom skräddaruppdraget så ska jag köpa mig en tvättmaskin i helgen. Hade väl aldrig trott att jag skulle se fram emot att investera i en sådant tillbehör, men anledningen är enkel. I Thailand tvättar man i huvudsak i kallvatten, och så även i min tvättstuga. Där finns nya, fina maskiner som inte värmer upp vattnet. Ni som någon gång varit i Thailand och lämnat in kläder för tvätt och som förundrats över att kläderna returneras endast aningen renare - nu vet ni varför! Den stora utmaningen blir inte att hitta en maskin som värmer upp vattnet och tvättar såsom vi svenskar är vana vid, den stora utmaningen blir att förklara att jag vill ha den levererad och installerad. Blir inte förvånad om man möts av; sir, can not.

1 kommentar:

  1. Hahaha lycka till med maskinköpet, själv kokar jag upp vatten på spisen och tvättar mina träningskläder i..känns lite primitivt. ses snart! /Jo grannen

    SvaraRadera