måndag 5 oktober 2009

Första intrycken

Nu har det gått två veckor sedan jag lämnade Svedala och det är dags att göra sin första analys av tiden här. Har de förväntningar jag hade när jag lämnade Sverige mötts upp eller ligger jag sömnlös och längtar hem?
Lyckligtvis har mina förväntningar på de flesta områden överträffats. Jag är mycket lycklig över mitt beslut och trivs som fisken i vattnet. Visst finns det vissa saker man förvånas över, fascineras av och i vissa fall irriteras av. Är dock övertygad om att de saker man har svårt att förstå nu, kommer vara en del av ens egen vardag och beteende ganska snart - som med alla större förändringar i livet.
En rolig (eller sorglig) grej hände imorse på väg till jobbet. För första gången på två veckor (och på alla de andra gånger jag varit i Bangkok) blev jag "omkörd" av en thailändsk gångtrafikant! Tidigare har jag alltid kryssat fram på trottoarerna och irriterats av att alla går så förbannat långsamt. Min kropp har dock vid dessa tillfällen reagerat som de flesta kroppar gör vid 30-graders, fuktig, hetta - genom att tokeftersvettas. Imorse måste mina ben ha tagits över av min vänstra hjärnhalva och anpassat benens frekvens till att gå ifrån en Usain Bolt-wannabee till en vit sprinters dito.

Näe, nu är det bara en timme kvar till midnatt, dags att sussa. Imorgon ska jag till flygplatsen och försöka övertyga tullen om att min flygfrakt bara innehåller begagnade kläder (och ett tennisracket) och inte alls är värt 63 000 bath som de vill ha i diverse tullavgifter och skatt. Vi får se hur nöjd jag är med Thailand imorgon...

Long live the King and Queen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar