torsdag 14 januari 2010

Gyllene medelväg...

Igår när jag var på väg hem från jobbet och stod på Skytrainperrongen i Asok så hade jag två vitt skilda själar på var min sida om mig. På höger sida om mig stod en ytterst lättklädd kathoey (även benämnd shemale, ser ofta toksnygga ut med välsvarvade kroppar, men deras mörka röster och stora fötter är ett tecken på reträtt) med läderboots, troligtvis på väg till sin arbetsplats i något av de mer syndiga kvarteren i Bangkok. På min vänstra sida stod dess raka motsats, en muslimsk kvinna i heltäckande burka. Tanken som slog mig (förutom att jag helst skulle vilja haft en kamera och samtidigt lagt armarna om båda) var;
"hmm, en gyllene medelväg för dessa båda damer hade kanske varit bättre".

En helt naturlig tanke - för en svensk! Jag menar, finns det något annat folk som tänker så mycket i termer som medel, lagom, ganska, sådär mfl. På så sätt slipper ju svensken ta ställning och ingen, vare sig man själv eller någon annan, behöver eller tillåts sticka ut.
Redan från första skoldagen dresseras vi in i denna medelmåttiga sinnesvärld. Ändå från att vi skriver vårt första matteprov i första klass, tills vi slutar gymnasiet blir vi alltid bedömda hur väl vi ligger till utifrån snittet.
"Vad duktig du var Erik, du hade 49 poäng, 7 poäng över medel!"
Va fan, varför är det så fult att istället säga;
"Vad duktig du var Erik, du hade 49 poäng, näst bäst av alla."
eller
"Vad duktig du var Erik, du hade 49 poäng, försök läsa på lite mer nästa gång så kommer du få full pott."

Visst kan det vara jobbigt att få domen;
"ajdå Erik, dina 28 poäng är sämst av alla!"
Fast å andra sidan är det ju knappast bättre att få höra att man har 14 poäng under medel. Genom att göda våra barns sinnen med att ingen kan eller får vara bäst, på så sätt blir det ju per automatik minst lika tabulagt att vara sämre än någon annan.

Våga tala om problemet istället. Det är inte fult att vara bättre eller sämre än någon annan. I Sverige är det t o m fult att vara framgångsrik, om man inte är idrottare. (Är man dock som Patrik Sjöberg, arrogant och skrytsam, räcker det inte att vara duktig idrottare, man får inte vara nöjd över sig själv och skryta om ev. framgångar.)
Om man lyckas i affärer eller lyckas göra sig en slant på att driva ett företag, är inte det heller bra. Att den personen någon gång kanske tagit ett lån, satsat egna pengar, jobbat häcken av sig samt bidragit med arbetstillfällen, är givetvis helt ointressant för omgivningen.
Om man dessutom, gud förbjude, skulle gå från framgångsrik till misslyckad är det etter värre. Då gläds omgivningen, eftersom de minsann, innerst inne visste att "det där kommer ju aldrig att gå".

Men det är ju inte konstigt att vi tänker så. Vi är uppväxta i en miljö där medelmåttorna regerar. Helst ska man vara ganska bra på det mesta. Ha en lagom dyr bil. Ha ett lagom stort hus. Ha ett lagom bra jobb. Ha ganska bra ungar. O s v.

Det är synd att vi inte tillåter oss själva att lyckas/misslyckas. Uppmuntra istället varandra till att bli bättre! Och om man misslyckas - sluta stämpla den personen som oduglig och ge den chansen att komma igen. Tänk vilken välfärd och vilka öppna sinnen Sverige och svenskarna skulle ha med devisen:
"hellre en konkurs i baken för en idé man tror på, än att inte ha vågat testa vingarna för något man trodde på".

4 kommentarer:

  1. Erik, Erik...du ska ju frilansa som skribent! Skicka denna till Metro...skulle göra sig utmärkt som kolumn. Lite Stäel von Holstein-vibbar, men mindre bitter. Kanon!

    SvaraRadera
  2. Du e klok som en bok min gode Erka....

    SvaraRadera
  3. Det är jättebra Erik men medlevägen är inte bara att bespottas. Jag vill verkligen se dig stå och heja på dina barn när de spelar fotboll om några år och du utbrister -"Det där var inte bra, sikta bättre". -"Spela mer som nummer 11, han/hon är mycket bättre än du, just nu är du sämst i laget". Eller när de kommer hem från skolan och har precis klarat medelpoängen på matteprovet och du säger -"Ja, det var ju helt ok men bäst var du ju inte så det blir till att jobba lite hårdare nästa gång så kanske du blir bäst någon dag". Däremot så tycker jag precis som du att man skall kunna få vara erkänt duktig även om man inte är en sportstjärna eller popstjärna. Dock känner jag att jante har slagit klorna mer i våra föräldrars och deras föräldrars generation där den devisen fortfarande är gällande. Jag vet hur jag själv fungerar och passar på att berömma folk till höger och vänster men visst kan jag alltid bli bättre på detta.

    Förresten vilken sida skulle du ha valt när du stod mitt emellan de "extrema" damerna? Jag säger iaf (utan att välja den gyllene medelvägen) -"Vem är jag att döma?" Jag anser att om bara var och en gör det man blir lyckligast av, vare sig det är att sätta på sig en burka eller att portättera sig som en kvinna trots att man är född med det motsatta könet, skall man göra det.

    En sista vädjan Erik, bli inte en sådan där bitter utlandssvensk som bara ser felen med Sverige (det finns tillräckligt många sådana). Se istället olikheterna med de olika länderna och se det som tillgångar och charmigheter istället. Vi behöver inte ha fler personer som kräks på Sverige och svenskheten utomlands, för vilken bild får resten av världsmedborgarna av oss när vi själva talar nedlåtande om vårt eget folk och våra seder. Har sett för mycket av det när vi själva bodde utomlands.

    Ta hand om dig och jag älskar din välskrivna blogg och jag håller med de föregående om att du borde satsa på att bli proffessionell skribent istället. Stor kram från Mia och familjen

    Ps, hälsa Nischa så mycket Ds.
    Ps 2. Vet inte hur jag får iväg inlägget utan att välja Anonymt i kommentera som, min otekniskhet gör sig gällande här Ds.2

    17 januari 2010 00.16

    SvaraRadera
  4. Underbara Mia, är det någon som skulle komma på tanken att dra till med en så lång kommentar så visste jag att det skulle vara du!
    Två saker:
    1. det behöver absolut inte vara fel att vara medelmåttig, då var jag otydlig. Tyvärr tillåts man sällan vara något annat och jag kan tycka det är fel att placera in människor i allmänhet och barn i synnerhet i denna tankeföreställning.
    2. Vad gäller de extrema damerna så var min poäng precis det du skriver - jag föraktade bara min egen första tanke.
    Eller som Mats Lederhausen sa - "det viktiga är inte att alla är lika, men lika förutsättningar ska alla ha".

    Sen känner du ju mig. Jag är ju lite småbitter, jag är ju trots allt den sinnemässiga pensionären. Jag gillar På Spåret, gillar längdskidor med intervallstart, jag gillar dillchips och Mariannekola och tycker TV-spelen var bättre förr när man bara hade två knappar på joysticken.
    Att jag skulle bli bitter på svenskarna och Sverige är nog ingen risk. Även om jag stormtrivs med Thailand och dess folk finns här många brister och flera gånger om dagen vill man bara skrika ut i frustration. Men det kan du läsa vidare om på kommande Topp och Tapp-listor...

    För övrigt är jag rosenröd om kinderna för berömmet, även om jag ställer mig frågande till ordet "istället" :-)

    P & K

    SvaraRadera