torsdag 17 december 2009

Hemma resp. borta?!

För er som väntat - inleder med ett bildbevis på tavlan som gjort Carlbock/Kedbocks kontor till en socialt accepterad thai-arbetsplats - den obligatoriska kungabilden.


Fotografi från den thailändska kungens 60-årsjubileum som monark. Celebriteter från kungahus runt om i världen deltog. Vårt svenska kungapar har hedersplats till höger om thailändska kungen och drottningen. Våra nordiska grannregenter är förpassade till mer perifera placeringar.

Ikväll far jag nordost till det kalla Norden. I dagarna 14 skall jag fira jul och nyår med familj och vänner i Sverige. Det är med blandade känslor som resfebern infunnit sig. Bl a funderar jag över; reser jag hem eller bort till Sverige? Kan man efter bara tre månader beteckna Bangkok som hemma? Bangkok känns som hemma, men när folk här frågar hur jag ska fira julen så svarar jag att jag ska "hem till Sverige och fira jul". Filosofiskt så det förslår.

Förberedelserna för resan är som sig bör i full gång, igår inhandlades vinterkängor samt varm tröja. Vinterjacka hämtas hos Åsa o Nisse i Spånga på väg från Arlanda. Hoppas nu bara att ingen granne tullat av min vedhög, då jag under en vecka i Västra Harg räknar med att förbruka min utsläppsrätt jag inhandlat på europeiska energibörsen.

Satt igår och tänkte på alla saker jag kommer uppskatta med Sverigevisiten;

Uppsida 1: ska bli skönt att kunna promenera i normal takt utan att svettas ihjäl.

Nedsida 1: kommer frysa ihjäl och säkerligen halka och slå mig halvt fördärvad. Är det någon som kan avvara ett par broddar?
Resultat: inga halkskador, dock snudd på frysskador.

Uppsida 2: ska bli skönt att kunna ha varmvatten i varje kran och en högre hygienfaktor än i Thailand.
Resultat: med flickvän som duschar lika länge som alla inom det täcka könet samt en varmvattenberedare som "bara" rymmer 60 liter händer det att man ändock stå ut med kallt vatten...

Nedsida 2: kommer troligtvis få svininfluensa eller annan åkomma så snart jag når svensk, bakteriefri mark.
Resultat: Vaccinspruta tagen - toksjuk och halt 6 timmar senare. Gick dock över på 12 timmar, möjligtvis tack vare inmundigande av suspekta thailäkemedel.

Uppsida 3: Ska bli gott med kokt potatis, Estrellachips, kaffe och färsksaltad gurka

Nedsida 3: magen kommer svälla och protestera över alltför hög koffeinhalt.
Resultat: mmm, och 3 kg tyngre matchvikt.

Uppsida 4: Längtar efter att köra bil utan att hamna i helt sjuka bilköer.

Nedsida 4: helgtrafik samt snö gör att jag kommer svära över tokstollar som varje år blir lika överraskade över fenomet nederbörd.
Resultat: med en urkopplad ESP på en bakhjulsdriven Merca får det gärna vara hur mycket snö som helst.

Uppsida 5: Känns tryggt att kunna sitta bältad i taxin.

Nedsida 5: Bara framkörningsavgiften är mer än dubbelt så hög som en hyfsat lång resa genom Bangkok, slutnotan kommer vara 10 gånger så hög.
Resultat: Taxiresa från Scandic Järva till Kungsholmen, t o r, kostade lika mycket som att ta taxi till piren Ban Phe i Rayong, ca 22 mil från Bangkok. Bältet funkade dock.

Uppsida 6: skönt att kunna röra sig på stan utan horder av andra människor.

Nedsida 6: Gallerian, 22 december, i jakt på julklappar - knappast folktomt.
Resultat: förlorat bagage innebar vinterklädsshopping i Täby C den 22 december, som sagt, knappast folktomt...

Uppsida 7: skönt att kunna äta middag utan att bli föreslagen skoputs, solglasögon eller diverse turistkrimskrams.

Nedsida 7: middagsnotan...
Resultat: som boende i Thailand har man givetvis traktamente när man är i Sverige och "jobbar".

Uppsida 8: Fredag, kl. 20.00: På spåret. Söndagar: Vinterstudion.
Resultat: De tävlande var bättre förr! Allvarligt talat; Alexandra Charles...

Nedsida 8: Ingen sportkanal i Västra Harg som täcker Boxingday.
Resultat: Everton tog totalt 4 poäng av 6 möjliga!

Uppsida 9: Alltid kunna göra sig förstådd i exempelvis butiker.

Nedsida 9: Brist på personal där begreppet service är okänt.

Uppsida 10: riktigt kök där det inte blir ett projekt att koka ägg.
Resultat: dessutom diskmaskin!

Nedsida 10: ingen som kör ut mat inom 30 minuter för 5 kr.
Resultat: Vem behöver utkörning när man kan äta hos mamma eller mormor?!

Uppsida 11: man kan vända bilen om man kör fel utan att behöva åka 3 km i fel riktning, göra en U-turn, betala tull, för att sedan komma tillbaka där man var och inse att man ändå inte kunde svänga höger.

Nedsida 11: Tunnelbanan i Stockholm är tokdyr, kräver remsa och luktar kiss.


Sammantaget skall det bli jättekul att komma bort (eller var det hem?!) och träffa familj, alla syskon-/kusinbarn samt alla underbara vänner.


Kramar

Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar