torsdag 3 december 2009

Graden av mättnad...

...är nu en klar 3:a på en 5-gradig skala. Jag är med andra ord rejält mätt efter en grym lunch på Kobune. Det blev tonfisksashimi, lite blandad sushi och en skål med ris.
Gårdagkvällens middag renderade dock i en 4:a på mättnadsskalan. Igår var vi och käkade på Stable Lodge på Sukhumvit soi 8, en thai-/skandinavisk restaurang som serverar mycket god husmankost. Själv slevade jag i mig nystekta köttbullar, lagom vitlökspepprat jordpäramos, gräddsås (som serverades i en stor, kromad såssnipa!) samt krösamos! GOTT!!!

Eftersom jag knappt kunde röra mig efter maten så hade jag några minuter på mig att närmare studera Stable Lodge´s meny, och förutom ett mindre utbud av svenska och norska rätter har de en enorm Smörrebrödsmeny.....och en smörgåsbrunch som de serverar på helgerna. Lagom att besöka om några veckor när man tröttnat på det alltför hälsosamma östasiatiska köket.

Hur når man då en 5:a på mättnadsskalan? Enkelt, det blir till att laga tacos i helgen, det brukar rendera i att man 10 minuter efter avslutad måltid ligger raklång på rygg i soffan och pustar. Eller så väntar jag in julafton (som för en gångs skull ska firas i Sverige) och frossar i julbordets delikatesser. Brukar också innebära ryggläge och högljudda protester från magsmältningsensymerna.

Det skulle kanske varit klokare och skippa ovanstående och lystra till storebror Anders visdomsord;
"är det något jag hatar, så är det att vara för mätt"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar