lördag 19 december 2009

Flygbolag

Som frekvent långflygresenär senaste året så kan jag inte undvika att göra en enkel ranking;

1. Thai air.
Erbjuder direktflyg BKK-ARN och det är en viktig bidragande orsak till att Thai air erhåller den ädlaste placeringen. Mycket bra service med ständigt cirkulerande flygvärdar/värdinnor som erbjuder en nyvaken, torr hals något gott att dricka. Givetvis lever de även upp till sitt ursprungslands motto - land of the smiles.
Lite smolk i bägaren är att kärran inte är av modernaste snitt, bl a saknas underhållning i stolsryggen, men utrymmet är dock bättre än hos övriga konkurrenter.

2. Lufthansa
Ett av få flygbolag som inte infört avgifter på exempelvis extra dryck under interkontinentala flighter. Tysk precision och hyfsat med utrymme gör resan BKK-FRA och FRA-ARN till en ganska trevlig upplevelse.

3. Turkish airlines
Enligt Skytrax ranking det enda europeiska (mmm, även inom flygsektorn räknas Turkiet till Europa, liksom inom schlagersfären) bolag med 4 stjärnor. Har nog det mest generösa matutbudet - du kan välja halal, vegetariskt, seafood, asiatiskt, kosher, medelhavs m m om du bokar vi deras egen hemsida. Mellanlandning i Istanbul, vilket kvällstid innebär en mycket vacker vy.

4. Austrian airlines
Hyfsat med plats men en lite bökig transfer via Wien drar ner betyget. Wiens flygplats måste tillhöra en av Europas fulaste, tråkigaste och mest inrökta.

5. SAS
Tills igår förankrad på jumboplatsen men tack vare det senaste dygnets KLM-eskapader tar upp SAS på en hedrande nästjumbo. Att SAS är ett bolag på dekis märks; absolut sämst service, och man sitter packade som makrillar i en konservburk. Man får knappt något att dricka, lite extra vatten debiteras.

6. KLM
Alla flygbolag drabbas av förseningar! Förseningar beror oftast på vädrets makter och kan knappast skyllas på det aktuella flygbolaget. Men flygbolaget kan ha rutiner för hur man behandlar sina kunder vid grava förseningar. Exempelvis kan man ju nyttja tekniken till att meddela passagerarna om att en försening är förestående. Då skulle man slippa ha 300 människor som får sitta och hänga på en flygplats i sju timmar. Ett sms hade gett dessa kunder valet att vänta med att ta sig till flygplatsen och istället förlängt sin vistelse på något trevliga ställe än en flygplats.
Vidare är det riktigt dåligt att slå igen sin informationsdisk och istället skicka alla till incheckningsdisken. Alla ev. ombokningar av transitflyg får därmed göras i incheckningen, vilket leder till lång väntan och ytterligare information.
Som ytterligare personlig smolk i bägaren, är KLM det enda flygbolag som inte erbjudit allergianpassad mat, vilket för en äppelallergiker lett till tom mage.
Men men, KLM har något ack så viktigt för en karl i sina bästa år - mycket granna flygvärdinnor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar