fredag 4 juni 2010

Topp och tapp

Fredag eftermiddag och dags att summera senaste tidens upp och ner listform.

3 i topp
VM-tips: Sundsvalls stolte son, Henrik Lindgren har via sociala medier bjudit in till ett s k VM-tips. Att förutspå samtliga matchutgångar i världens största idrottsevenemang har höjt VM-temperaturen rejält. Det är med enorm intensitet och spänning jag kommer följa upp min tipsrad, nästan lika noga som den tipsliga á la Önnebo lanthandel.

Mobiltjänster: Thailand har hundra gånger bättre system för mobilabonnemang än exempelvis Sverige. Vill man byta prisplan är man inte bunden till ett kasst Halebopabonnemang i 51 år, utan man kan närsom byta till en prisplan som passar ens nyttjande. Givetvis är det billigare än i Sverige, vi får dock leva utan 3G utan får lita till GPRS. Ålderdomligt javisst, men å andra sidan ser man hela tiden locals som glor på TV i mobilen, detta till en fast kostnad av motsvarande 35 SEK/månad.

Posten: Ett statligt företag i kungadömet som verkligen levererar. Försändelser från Sverige dimper i regel ner inom 3-4 dagar och motsvarande när man postar till Sverige. Maximal väntetid jag upplevt på ett postkontor är ca 5 min, vilket får anses som excellent. Snyggt.

3 i tapp
Trafik: som innehavare av såväl hyrbil och körkort har jag spenderat många timmar i Bangkoks trafikkaos. Igår slogs nya rekord i bilköande. Bl a stirrade ett rödljus elakt mot mig i 10 minuter innan det blev grönt (vilket var en ökning med ca 40 sekunder jmf med tidigare under dagen...), jag irrade dessutom in mig på en sidosoi som slutade med att jag förutom att battla med tuktuks fick backa ut på Sathorn Road, vilken är ungefär lika trafikerad som Essingeleden x 10, dock med trafik som inte rusar fram i högre hastighet än en nanokilometer/tim.

Ron mak mak: Just nu är Bangkok hetare än hetast vilket begränsar ens rörelsemönster. Att sätta sig på en biketaxi borde vara något fläktande, men det känns som man färdas i en varm hårfönsfläkt.

Rafael Benitez: Har fått sparken av antagonisterna Liverpool. Synd, då Benitez - förutom en slumpmässig Champions Leaguevinst - varit en glädjekälla för oss Evertonare då han sällan lyckas få sitt Liverpool till några högre höjder.

Long live the King!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar