söndag 6 juni 2010

Familjemiddag

I torsdags fyllde Nicha 28 år och söndagskvällen spenderades med anledning av detta på restaurang med hela tjocka släkten. Förutom att gå igenom det lokala skvallret och äta som galningar liknar en familjemiddag i Thailand i stort sett en familjemiddag i Sverige, dock med några undantag.

1. Vänta inte med att beställa bara för att du är först...
Som den tidsnitiske svennen jag är, var jag och Nicha givetvis på plats 5-10 minuter före utsatt tid. Eftersom Nicha var hungrig (och har ett jäkla hungerhumör...) var det helt naturligt att börja beställa in mat. När jag försynt undrade om vi inte borde vänta tills alla kommit fick man helt enkelt till svar att man inte kan veta när de andra kommer, detta trots att vi satt 18.30 som tid. Sagt och gjort, innan någon annan kommit hade man smakat på såväl Tom yum gai, snabbwokad mimosa, curryris med seafood mm.
När resten av sällskapet dök in kom det fler rätter på bordet och snart var tjattret igång.

2. Det är helt okej att prata över huvudet på han som inte verkar förstå...
Thailändare är mycket rättframma. Det kan kännas lite märkligt inledningsvis, men det är grymt skönt att slippa all politisk korrekthet ibland. Exempelvis fick man höra att man nog var en hyfsat grann skapelse, men Nichas kusins kille (thai) var givetvis ett mycket bättre kap och dessutom har han inte en kula på magen som den mystiske svensken.

Det ska dock tilläggas att Nichas farbror (typ extrapappan) efter middagen och förutom att waiva, gav mig ett rejält handslag och lät hälsa att jag verkade vara en hyvens kille som gjorde hans prinsessa lycklig!


Alla tyckte mina fula kanintänder var roliga när jag här ackompanjeras av svärmor (vit blus), moster (mörkröd blus), farbror och svärmors barndomskompis.

3. Som bordsdryck gäller Jonnie Walker
I och för sig ingen skräll, men jag kan inte annat än le när man endast sörplar Jonnie Walker Red Label (helst Black Label men den kommer först fram på verkliga tillställningar) och soda. Att man sen ska köra hem är ingen grund för att skippa boosen, skulle man krocka så har det inte med spriten att göra utan p g a man är otursförföljd...
För protokollet vill jag klargöra att jag drack Pepsi.

4. Titta på sport.
En av de bättre sakerna med att gå på thairestaurang är att det i 99 fall av 100 finns en eller flera televisionsapparater som visar sport. Detta passar mig utmärkt, speciellt igår då jag i brist på konversationskunskaper kunde ägna mig åt Söderlings sorti i Franska öppna.

5. Ifrågasätt gärna notan
Även om du har beställt en rätt ur menyn, där rätten dessutom prissatts, kan man alltid ifrågasätta priset i efterhand. För den som tror att prutning och hustling endast sker i samband med inköp av diverse fakeprodukter på turiststråken har fel - den klassiska thaihustlingen finns alltid närvarande. Själv kan jag ju tycka att det är märkligt att ifrågasätta en rätts pris på 150 THB om det framgår tydligt att den kostar 150 THB. Dock är det ytterst befriande att det förväntas att man säger till om man inte är nöjd med smaken. Smakar det inte som förväntat, får sig kocken en dask på armen och rätten stryks ur notan.

6. Bacillrädda gör sig icke besvär
Räkna med att inmundiga andra människors baciller om du går på thaimiddag. Eftersom man beställer in en mängd rätter så plockar många människors bestick mat från de olika uppläggningsfaten. Har man riktig tur har man en snäll bordsgranne som utan förvarning slevar upp en portion åt dig. Lyckligtvis smakar ju det thailändska köket himmelskt, med vissa undantag. Marinerade, råa (ja, råa. Inte förkokta eller kalla, utan just råa) räkor är exempelvis inte jättegott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar