fredag 11 juni 2010

KabelTV-företag....

Jag trodde inte det var möjligt, men det verkar som att den största aktören på kabel-TV marknaden i Bangkok, TrueVision, är lika sopiga som Com Hem. Jag vet, det låter otroligt, men efter 3 månader av urkass mottagning (ända sen jag fick min nya uppdaterade box...) och en fjärrkontroll som lever ett eget liv början True närma sig Com Hems oduglighet.
I likhet med Com Hem är även deras kundtjänst helt värdelös. Inför stundande fotbolls-VM försökte jag uppgradera mitt abonnemang för att få tillgång till deras HD-kanal som sänder alla matcher. Detta avråddes jag dock ifrån då alla kommentarer är på thailändska och man troligtvis kommer sända alla matcher på de sportkanaler jag redan har. Just ordet "troligtvis" verkar dock komma på skam då inga fotbollssändningar är aviserade.

Sen finns det en aktör till som i det närmaste har monopol på fast telefoni, TOT. Likt ett Telia äger de det fasta telenätet och har man inte internet via ens kabelTV-leverantör står valet till TOT. Min ADSL-uppkoppling har inte fungerat sen början av april, detta trots ivriga påringningar till TOT´s kundtjänst. M a o, även inom internetsektorn är det som i Sverige, ett halvstatligt företag som inte levererar vare sig en fungerande produkt eller service. Men men, kanske i helgen görs ett nytt försök att få TOT´s kundtjänst att agera, sist lät dock konversationen ungefär som följande;
"welcome to TOT, how can I help you?"
"- well, as I tried to explain to you and your fellow colleagues several times before, our phoneline is dead, and I´m still waiting for someone to fix it."
"what is wrong with your internet sir?"
"- eh, the phoneline is dead, and as a result of that, the ADSL doesn´t work."
"is any of the lights on the modem working"
"- yes, the modem is working fine, but without a signal to the phonesocket it doesn´t connect to internet."
"hmm, you say your phone doesn´t work, sir?"
"- Okay, let´s get this straight! My phone works fine, but without signal - no phone or no internet. I don´t have a signal, please fix."
"have you tried to restart modem, sir?"

Äh, jag skiter i internet och fotbolls-VM bör man ju ändå avnjuta på en sportbar...

2 kommentarer:

  1. hahhaa. hittade detta från en annan blogg och här handlar det om Dtac.

    Dagens samtal till mitt nya telefonbolag dtac som jag bytte till förra månaden:

    Jag: Jag kommer inte ut på nätet med mobilen.
    Kundtjänst: Nej, vi har stängt av signalen.
    Jag: Varför?
    Kundtjänst: Madam har inte betalat räkningen.
    Jag: Vilken räkning?
    Kundtjänst: Jag ser att du inte fått någon, men den är inte heller betald.
    Jag: ?
    Kundtjänst: Vi har en övre gräns på nya abonnemang på 1 000 baht per månad.
    Jag: Men min balans ligger på 910 baht, kollade nyss.
    Kundtjänst: Det stämmer, men 910 är rätt nära 1 000 baht.
    Jag: ?
    Kundtjänst: Men eftersom du ringer slår jag på signalen igen!

    SvaraRadera
  2. Ha ha, jag läste den på Ging&Malee, så jäkla träffande.

    SvaraRadera