lördag 3 juli 2010

Desperationen stiger

Det är med skräckblandad förtjustning jag tar del av dagens DN Debatt. I den ondgör sig de socialdemokratiska ordföranden i landets 26 distrikt mot vad de kallar en "hatkampanj" mot statsministeraspiranten Mona Sahlin.
http://www.dn.se/debatt/stoppa-hatkampanjen-mot-mona-sahlin-1.1132533

Till vår stora lycka har Sverige under årtionden importerat influenser från andra länder, allt ifrån kultur, mat, världsåskådning och även politik. Av detta följer även en mer exponerad och hätsk valkampanj, något som man ser i världens alla hörn. Då de svenska partierna trängs i mittenland är det min övertygelse att folk i allt större utsträckning röstar på personer framför valmanifest. Att jag själv vid hundratalet tillfällen fått frågan varför jag röstat på KD när jag inte är kyrklig, visar ungefär hur stor koll folk har på vad de olika partierna står för. M a o, personfixering vid riksdalsval kommer rimligen att öka än mer.

Åter till debattartikeln! I artikeln tar man upp det s k falska Mona-brevet, ett brev som tydligen distribuerats av en moderat kommunpolitiker. Detta är enligt debattörerna förtal, sanktionerat av alliansen.
Det slår mig direkt hur kort minne dessa 26 personer verkar ha. Ingen verkar komma ihåg oppositionens extrema angrepp på Maud Olofsson i samband med SAAB-affären. Maud Olofsson hängdes ut av oppositionen som en person som bara ville alla stackars SAAB-medarbetare illa, utan att för en sekund tänka till om varför SAAB var i kris. Så mycket spot och spe har nog sällan ett statsråd fått ta, och imponerande nog håll Maud emot och lät inte oppositionsmobben sänka henne. Vidare kan det väl bara vara tal om förtal om man sprider falska uppgifter om en person. Mitt minne är lyckligtvis bättre än exempelvis Thomas Östros, Veronica Palms, Mikael Dambergs m.fl, för jag minns nämligen att de saker som tas upp i "Mona-brevet" är saker som faktiskt inträffat och därmed sant...

PS. Det finns exempel på alliansministrar som också ägnat sig åt "fiffel", såsom ej betald TV-avgift och svart arbetskraft. Dessa dock tog ansvar för sina gärningar och avgick... DS.

1 kommentar:

  1. I take off my hat and bow to the Master! Klockrent som vanligt... : )Kram Mia

    SvaraRadera