onsdag 6 oktober 2010

Streetfood part II

Idag for jag omkring i ett riktigt thaiområde i Bangkok, höga nummer på Sukhumvit i ett område som kallas Udom Suk. Eftersom jag är en person som gärna tar seden dit jag kommer (läs: tar till mig de seder som jag anser är till min fördel) så blev det lunch á la thaiway.
En av mina favoriter i det thailändska köket är nudlar så idag blev det sen lek nam ao moo = soppa med tunna nudlar (bestående av en ris- och mjölblandning), morning glory (nej, inte morgonstånd utan en vattenväxt), groddar och fläskkött. Helst föredrar jag biffkött (neua) före fläsk, men man måste ju variera sig lite. Det som sätter lite extra sting på anrättningen är att buljongen spetsas med en matsked blod, något som borde göra alla Mårten Gås-fans yra av glädje.

De för ögat så icke-aptitliga bollarna är faktiskt asiens variant av köttbullar. I detta fallet fläskköttsbullar. Goda, även om de ser för jäkla äckliga ut.

1 kommentar:

  1. Njäe, jag föredrar nog din Streetfood part I för egen del...
    Ser fram emot mer! :)

    SvaraRadera