torsdag 18 november 2010

Två nyanser av brunt

Tänkte dela med mig av olika, bruna, smakupplevelser. För några veckor hade jag en perfekt kaffeupplevelse då jag serverades kaffe á la Vietnam. Thom Ngon Café heter inrättningen som serverar denna gudasända brygd, vars mustiga men ändå mjuka arom med fördel ackompanjeras av en bit chokladtårta, och ligger i shoppingcentret Central på Rama III.


Bökig tillredning men snyggt och fantastiskt gott.
Nästa nyans av brunt fick man ta del av i måndags kväll då det vankades street-food. Av någon outgrundlig anledning stannade vi till vid en thaikinesisk gaturestaurang, vars inriktning var mer kinesisk än thai, något som aldrig glädjer Carlbocks smaklökar. Nicha gick loss på menyn och beställde in diverse "läckerheter", eller vad sägs om:
- sallad med kinesisk korv och surt ägg...
- illa kokt ris i skål med vatten...
- bambusallad med kycklingfötter...(ja, ni läste rätt, kycklingfötter...)
Det var just bambusalladen och dess ytterst oaptitliga kycklingfötter som får stå för denna måltids bruna nyans - i mina ögon likvärdig med en lika brun bajsklump.
Behöver jag säga att jag beställde den enda möjliga thairätten - stekt ris?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar