tisdag 9 november 2010

Journalistiskt bullshit

Expressens Thomas Mattsson skriver i sin blogg, http://blogg.expressen.se/thomasmattsson/entry.jsp?messid=631169, om varför Expressen publicerade namn och bild på den misstänkte "lasermannen" i Malmö. I vanlig ordning svamlas det om "allmänintresse", "hänsyn till stämningen i samhället" och andra journalistiska försvarstal. Givetvis handlar det om att sälja lösnummer, en publicerad bild på en misstänkt säljer bättre än att bara kunna skrika ut rubriken "38-åringen"

En tanke bara; hur påverkar det polisens fortsatta förundersökningsarbete av att tidningarna både publicerar bild, adress och namn i tidningen? Är det orimligt att tro att ev. vittnen blir påverkade vilket rimligtvis sänker kvaliteten för rättsväsendet? Vidare, för vilken påverkan utsätts den misstänktes familj - även de offer för en galen mans handlingar.

Men i vanlig ordning är det väl ingen som vågar granska den tredje statsmakten....

2 kommentarer:

  1. Min bäste Carlbock, nu tycker jag du är ute och cyklar. Principiellt rätt kanske, men i dagens medielandskap är verkligheten en annan. Peter Mangs namn fanns ute på flera webbsajter, däribland Flashback.org, redan ganska snabbt efter gripandet. Eller så kan man gå gå till utländska medier, ex BBC News, som av tradition inte alls är så restriktiva med namnpubluceringar i tidigare skeden. Läs även följande blogg på samma tema http://utkiksbloggen.blogspot.com/2010/11/ratt-att-publicera-den-mordmisstanktes.html

    SvaraRadera
  2. Min gode Kedbock, låt mig citera; "Principiellt rätt kanske, men i....". Hmm, hur ska man då tolka detta? Bara för att medialandskapet tillåter snabbt informationsflöde, så är det okej att ens beteende kan vara både oetiskt, rättsvidrigt, olagligt etc. Själv tycker jag det låter som ett typiskt försvarstal á la Pirate Bay.
    Låt mig belysa detta från en annan synvinkel med grund i det samhälle bockarna Carl-/Ked lever i. I Thailand är det möjligt att muta sig fram eller som tjänsteman ta mutor. Är det okej att muta sig fram bara därför att möjligheten finns och att det är ett utbrett samhällsproblem?
    Vidare har jag svårt för den lytes- och skvallerjournalistik som dominerar våra medier. Bara för att Flashback tar fram ett namn, ska då de (så kallade) seriösa medierna falla in i det beteendet.

    PS. sa jag förresten att remaken av V var kass? Fick den av Micke-båt - skitbra, han laddade ner den till mig :-)

    SvaraRadera