onsdag 1 september 2010

Dagens hycklare

Jag har aldrig varit speciellt imponerad av vare sig det kvinnliga eller manliga språkröret för MP. Idag ska jag dock rikta in mig på den manliga och falla ut brutalt över dennes hyckleri.

http://www.dn.se/debatt/oanstandigt-av-reinfeldt-halla-partibidragen-hemliga-1.1163328

I ovanstående debattartikel ondgör sig Eriksson över att M och KD inte offentliggör sina partistöd, något som övriga partier sägs göra avseende bidrag överstigande 20,000 SEK. Det kan ju finnas en poäng i att sådana bidrag skulle vara offentliga, men Eriksson blir hyckleriet personifierat när han inte i en enda stavelse berör det faktum att stora delar av fackrörelsen, främst via LO, plöjer ner miljoner till socialdemokratin i partistöd + alla miljoner som de stöder indirekt i form av reklamkampanjer etc. Att en organisation ger bort pengar är givetvis okej om dess samtliga medlemmar är för en sådan åtgärd. Men att som LO stjäla en del av medlemmarnas medlemsavgifter för att stödja ett visst parti är helt sjukt. Jag känner säkerligen 20 personer som är fackligt anslutna till LO. Hälften av dessa är inte socialdemokrater...

Som om ovanstående vore nog så har Hans Tilly, ordförande för ett av LO största förbund, Maffian, ondgjort sig över att arbetsgivare stänger ute politiska företrädare på arbetsplatser.
http://www.dn.se/debatt/jag-tanker-inte-lata-mig-tystas-1.1161994

(Maffian omskrivs ofta till Byggnads, men dess verksamhet är mycket lik kärnverksamheten inom Camorran, den bygger på hot, mutor och kontroll.) För Tilly är det självklart att företrädare för "rätt" parti bör ha rätt att på betald arbetstid sprida propaganda och vädja till den "rätta vägen"...
Att det finns en arbetsgivare och rimligtvis en kund i nästa led som får betala för detta, är han helt omedveten om. Men så lever ju Tilly i en subventionssjuk och halvt planekonomisk branch... Till Hans Tilly skulle jag vilja upprepa hans egna ord från Vaxholm; GO HOME...och passa på och klipp dig och skaffa dig ett riktigt jobb.

4 kommentarer:

  1. Det samma gäller dock även svenskt näringsliv. Peter Eriksson är MPare och inte sosse så jag förstår inte riktigt hur du får ihop det till 'hyckleri'.

    SvaraRadera
  2. Jo, att Peter Eriksson är MP känner jag faktiskt till, även de facto att sossarna och MP (samt V) ämnar att regera tillsammans vid en ev. valframgång.

    SvaraRadera
  3. Men sossarna och LO redovisar ju detta, det är ju de det handlar om. Han säger ju inte att de inte ska få ge bidrag utan att det måste redovisas så man kan ta ställning. Tänk människa tänk...

    Tobias Adersjö (MP)

    SvaraRadera
  4. Käre Tobias,
    om du läst inlägget något mer noggrannt hade du kanske sett att jag inte kritiserar Peter Erikssons idé om transparans, utan snarare hans dubbelmoral då syftet med debattartikeln givetvis är att misstänkliggöra M och KD. Det kallas att läsa mellan raderna och det klarar de flesta icke-politiker av.

    SvaraRadera